DAŽI ATRASTI FRAGMENTI

Amerikāņu avangarda mākslinieka Džeimsa Beninga (James Benning) izstāde.

Džeimss Benings (1942) uzskatāms par vienu no interesantākajām personībām ASV neatkarīgā kino laukā kopš 20. gadsimta 70. gadiem. Viņš savu daiļradi, gluži kā avangarda kino pionieris Jons Meks, veltījis jaunu formu, satura un tēmu meklējumiem. Savas četrdesmit gadus ilgās karjeras laikā viņš izveidojis vairāk nekā 34 pilnmetrāžas filmas, digitālas un uz 16 mm lentes filmētas instalācijas, kā arī mākslas objektus, sapludinot vizuālās mākslas un kino medijus. Viņa darbi tikuši izrādīti neskaitāmos muzejos un galerijās visā pasaulē. Beninga darbos pētītas tādas tēmas kā individuālā pagātne, rasu attiecības, kolektīvā atmiņa, kā arī vietas, industrijas un ainavas nozīme.

Līdzās kino eksperimentiem Benings ilgstoši interesējies par 19. un 20. gadsimta amerikāņu māksliniekiem-autsaideriem. Godinot šo mākslinieku veikumu, 2005. gadā Benings izveidoja gleznotu reprodukciju sēriju After Paintings (Pēc gleznām), kas veltītas tādiem autodidaktiem kā Melnais Vanags, Bils Treilors (Bill Traylor), Mārtins Ramiress (Martín Ramírez), Henrijs Dārdžers (Henry Darger), Džesijs Hovards (Jesse Howard), Džozefs Jokams (Joseph Yoakum), Viljams Hokinss (William Hawkins) un Mozess Tolivers (Moses Tolliver).

Šie mākslas darbi vēlāk tikuši izstādīti Džeimsa Beninga instalācijā ar nosaukumu Two Cabins (Divi namiņi), kas ir kontraversālu amerikāņu – rakstnieka Henrija Deivida Toro (Henry David Thoreau) un par Unbomberi sauktā terorista Teda Kačinska (Ted Kaczynski) –  māju replikas. Namiņi, pēc kuru parauga veidotas Beninga kopijas uz viņam piederošās zemes Kalifornijas Sjerra Nevada kalnos, Toro un Kačinskim savulaik kalpoja kā iespēja izolēties no modernās pasaules.

Alus brūža kurtuvē būs apskatāmi Beninga speciāli veidoti Toro un Kačinska namiņu arhitektūras modeļi dabiskā izmēra, ko papildinās lielformāta videodarbs Scorched Earth (Izdedzinātā zeme). Šajā darbā redzams izdegušais Sjerra Nevada kalnu mežs, kur uguns apstājies pie Beninga mājas sliekšņa, līdz vējš to aizvirzījis tālāk.

Savukārt pašā Alus brūzī būs iespēja redzēt 15 Beninga gleznas no sērijas After Paintings un tekstus no Teda Kačinska pierakstiem.

Īpaša pateicība izstādes organizēšanā Latvijas Republikas vēstniecībai Vācijā un vēstniecei Ingai Skujiņai personīgi.

jb14_kunsthaus_graz_23

Džeims Benings. Architectural Rendering (Two Cabins), 2014 (fragments)
© James Benning, 2014
Courtesy of the artist and neugerriemschneider, Berlin
Foto: Fred Dott

 

SPACE NOISE

Japāņu videomākslinieka Takaši Makino (Takashi Makino) audiovizuālaperformance.

Takaši Makino (dzimis 1978. Japānasgadā Tokijā) ir viens no starptautiski aktīvākajiem un radoši drosmīgākajiem jaunās paaudzes eksperimentālo mediju māksliniekiem. Makino pazīstams ar savām meditatīvi transcendentālajām filmām, kurās vienlīdz liela nozīme piešķirta kā attēlam, tā skaņai. Šie nelineārie kino darbi iemūžina dažādus objektus, cilvēkus, dabas parādības; simtiem slāņos klātie attēli veido teju kosmisku iztēles ceļojumu.

Makino sadarbojas ar tādiem mūziķiem kā Džims O’Rūrkijs, Otomo Jošihide, Rjuči Sakamoto, Machinefabriek, Saimons Fišers Tērners; viņa veidotās filmas, instalācijas un audiovizuālas performances izrādītas vairāk nekā simt pilsētās, tostarp izstādē documenta 14, Ņujorkas kinofestivālā, Londonas Whitechapel Gallery, MoMA PS1 Ņujorkā, Sanfrancisko Modernās mākslas muzejā, Ņujorkas Jaunajā muzejā u.c. Makino darbi apbalvoti ar Tiger Award Roterdamas Starptautiskajā kinofestivālā un Grand Prix 25FPS Starptautiskajā eksperimentālā kino un video festivālā Zagrebā.

Cēsu Mākslas festivāla atklāšanas vakarā Takaši Makino uzstāsies ar 16 mm darbu Space Noise 3D, ko veido vairāku projektoru trīsdimensionāls attēls ar dzīvo skaņu. Pēc atklāšanas darbs kļūs par permanentu instalāciju, ko varēs aplūkot Cēsu pils klētī. Savukārt “Tīrkultūras” projekta ietvaros Makino radīs improvizētu attēlu un skaņas performanci.